Voor welke zoekmachine optimaliseren we?

In het eerste kwartaal van 2019 zagen de marktaandelen van de zoekmachines in Nederland er als volgt uit:

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,37% 98,41% 97,27%
Bing 4,63% 0,41% 0,48%
Yahoo! 1,12% 0,48% 0,54%

Bron: Nationale Search Engine monitor

Je kunt er over twisten of de niet genoemde Startpagina wel of niet een zoekmachine is. En ook Yahoo! is misschien niet getoond omdat het meer een directory is dan een zoekmachine. Duidelijk is in elk geval dat Google qua gebruik met kop en schouders boven andere zoekmachines uitsteekt. Bing, de zoekmachine van Microsoft, heeft nog maar een bescheiden positie weten te verwerven. Relatief nieuwe zoekmachines zoals Wolfram Alpha (i.s.m. Bing) en Cuil spelen hier geen rol van betekenis.

Internationaal

Internationaal zie je een soortgelijk beeld. Wereldwijd had Google in 2012  een marktaandeel van 81%. In oktober 2019 had marktleider Google een marktaandeel van 87,96 procent. Het marktaandeel van online zoekmachine Bing was goed voor 5,27 procent van de wereldwijde zoekmarkt.
Sinds de introductie van Google Search in 1997 is het wereldwijde marktaandeel van alle zoekmachines nogal scheef. Google heeft de markt voor zoekmachines gedomineerd en handhaafde een marktaandeel van 87,96 procent in oktober 2019. Per regio of land kunnen wel verschillen optreden. In de VS zijn bijvoorbeeld de marktaandelen van Yahoo! en Bing iets groter. In China heb je vanzelfsprekend eigen zoekmachines. Baidu, de grootste, had in januari 2010 al een twee keer zo groot marktaandeel op de Chinese internetmarkt als Google. In oktober 2019 was het marktaandeel van de Chinese zoekmachine Baidu 0,57 procent. In Rusland is Yandex een grote speler.

Als u niet primair zaken doet met China of Rusland dan bent al een heel eind als u uw website goed afstemt op Google.

Omdat de verschillen voor afstemming op Bing en de meeste andere zoekmachines niet zo groot zijn volsta ik in de SEO-beginnershandleiding met een praktische aanpak door mij te richten op Google. Daarbij werpen we bij de andere zoekmachines geen belemmeringen op.

Download pdf zoekmachineoptimalisatieboek – SEO-beginnershandleiding>>