Waarom zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) kan volgens de Nederlandse wikipedia (http://nl.wikipedia.org) worden gedefinieerd als ‘het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en)’. ‘Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is’, zo vervolgt wikipedia, ‘vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren’.

Daarmee raken we aan twee aspecten:

  1. Er is naast gewone marketing nog een extra soort marketing ontstaan.
  2. Er is naast ‘een geheel aan activiteiten’ nog een andere manier mogelijk, namelijk adverteren.

Organisaties hebben naast hun marketingdoelgroepen waarvoor ze een website bouwen nog een doelgroep: de ‘spiders’ van zoekmachines. Het grote verschil tussen mensen en computer is dat spiderprogramma’s van zoekmachines geen producten en diensten afnemen en niet in het minst geïnteresseerd zijn in uw verhaal. Ze zijn ook geen commerciële of maatschappelijke doelgroep, ze zijn intermediair. Net zoals de pers voor u een interessant intermediair kan zijn om uw echte doelgroepen te bereiken.

Zoekmachines als intermediairs

Zoekmachines zijn de plekken waar zoekenden naar uw informatie, diensten en producten verschijnen. Het is bij uitstek de marktplaats van vraag en aanbod in communicatie. U heeft de gelegenheid om uw aanbod te presenteren op de plek én op het moment dat uw doelgroep erom vraagt. Mooier kan het niet!

Als daar zo’n prachtige kans ligt, waarom wordt die niet beter benut? Organisaties lijken vooral websites te bouwen voor offline doelgroepen. Via visitekaartjes, advertenties en commercials maken ze potentiële klanten attent op het bestaan van een website met meer informatie. Bij uitzondering verwijzen ze naar een specifieke pagina. Dat is zoiets als iemand die tandenstokers zoekt naar de ingang van Albert Heijn verwijzen in plaats van naar het derde gangpad links achteraan in het onderste schap.

Via SEO naar de ‘officiële’ entree of direct naar webpagina’s?

In de definitie van wikipedia staat dan ook met opzet: ‘webpagina’, niet website. Via zoekmachines kun je een specifieke PAGINA (of bericht) vindbaar maken. Uiteraard is het dan wel zaak om pagina’s specifiek te maken. U zou in theorie een website volledig kunnen samenstellen uit losse, specifieke pagina’s, zonder enige hiërarchie. Elke pagina zou dan optimaal ingericht zijn op specifieke zoekopdrachten. Echter, uw menselijke doelgroep wil vervolgens weten welk bedrijf achter het aanbod staat. Misschien wil de webpagina-bezoeker weten of u gerelateerde diensten biedt en waar u in de fysieke wereld  te bereiken bent. Daarom geven we die losse pagina’s een plek in een logische structuur.

Dat is wel een andere manier van denken dan de traditionele aanpak bij websites. Die denkwijze gaat er vanuit dat websitebezoekers via de homepage binnen komen. Dat deze behoefte hebben aan een grove indeling en vervolgens gretig hun weg zoeken in de structuur, via navigatie naar steeds fijnere vertakkingen, tot ze eindelijk bij de gewenste informatie komen. Zo werkt het in de praktijk meestal niet. Zo’n 80-90% van uw doelgroep gaat  naar Google, typt daar een aantal zoektermen in en vertrouwt erop dat Google met zijn slimme indexering en presentatie hem of haar relevante deeplinks aanreikt.

Overigens is het sinds de introductie in 2010 van Google’s nieuwe zoektechniek Caffeïne zo dat Google niet alleen pagina’s van ‘gewone’ websites indexeert, maar ook ‘real time’ (=zojuist geüpdate of gecreëerde) pagina’s op ‘social media’ als Twitter, LinkedIn, Facebook en nieuwssites. De zoekresultaten zijn actueler geworden. Door actief mee te doen op deze media kunt u ook traffic naar uw website genereren. Google’s Caffeïne is een antwoord op Microsofts zoekmachine Bing, dat een akkoord bereikte met Yahoo!.\

Slimmer SEO doen dan de concurrent

Mogelijk komt de doelgroep via Google niet bij u, maar wel bij uw concurrent die z’n stinkende best heeft gedaan om hoog in de zoekresultaten te scoren. Hij staat wellicht bij de eerste 10 resultaten en weet dat zoekenden vrijwel nooit verder kijken dan dat.

Er is een alternatief is voor ‘stinkend je best doen’, en dat is je plek op de eerste pagina’s met zoekresultaten huren. De meeste zoekmachines scheiden betaalde en onbetaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten staan meestal boven, rechts en onderaan (soms met een ander kleurtje). Omdat elke organisatie graag bij de eerste zoekresultaten wil staan is die plek geld waard. De tarieven per klik zijn dan ook enorm gestegen sinds Google en andere zoekmachines met de advertenties begonnen.

Dit boek gaat niet over adverteren bij zoekmachines. Daar kun je óók een boek over schrijven. Nee, dit boek is bestemd voor degenen die flink hun best willen doen om hun aanbod bij de natuurlijke zoekresultaten in het linkerrijtje onder bereik van hun doelgroep te brengen. Hoewel die vorm van presenteren gratis is, is er flink wat kennis en arbeid voor nodig.

De kennis krijgt u met dit boek over zoekmachineoptimalisatie (SEO), zodat u slimmer bent dan uw concurrent.

De arbeid kunt u zelf doen, net zoals u als de inhoud van webpagina’s onderhoudt, maar dan ietsje uitgebreider en veel alerter. Wel moet de techniek achter uw website, meestal een CRM (Content Management System) u de gelegenheid bieden om uw afstemming te doen.

Bent u liever met uw vak bezig dan met internetcommunicatie, gooi er dan wat geld tegenaan, zoals u dat ook doet met adverteren in de traditionele media. Laat uw website optimaliseren door een specialist. Of húúr uw hoge positie bij de zoekmachines.

Ik help u graag in het eerste geval en verwijs u graag door naar een collega voor het tweede.

Ruud Hanou.

Download pdf zoekmachineoptimalisatieboek – SEO-beginnershandleiding>>