Wat mag wel, wat mag niet bij SEO?

Ik neem in dit boek Google’s (vroegere) eigen Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie als uitgangspunt. Als u die volgt dan is uw website goed te indexeren en dan is alles wat u doet volkomen legitiem.

Een citaat uit Google’s handleiding ziet er zo uit:

Welkom bij de beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google. Dit document is in eerste instantie opgezet om onze eigen Google-teams te helpen, maar we meenden dat webmasters ook van deze kennis zouden kunnen profiteren, zeker als ze niet bekend zijn met zoekmachineoptimalisatie en de interactie van gebruikers en zoekmachines met hun sites willen verbeteren.

Zoekmachinebedrijven  zoals Google vertellen niet precies hoe ze werken. Ze zijn huiverig voor misbruik en terecht, want in het verleden zijn veel bezoekers onder valse voorwendselen naar websites gelokt, vaak met zeer dubieuze inhoud.

Echter, omdat u wél te vertrouwen bent en gewoon even slimmer wilt zijn dan uw concurrentie, vindt u in dit boek ook tips die Google niet aanraadt. Deze tips laten u zien hoe u handig gebruikmaakt van de mogelijkheden die indexering dor zoekmachines met zich meebrengt.

Wat is uw doelgroep als u bezig bent met zoekmachineoptimalisatie?

Hoewel de titel van deze handleiding het woord ‘zoekmachine’ bevat, willen we wel duidelijk maken dat u uw optimalisatietactiek voornamelijk moet richten op wat goed is voor de bezoekers van uw site. Zij zijn de voornaamste gebruikers van uw inhoud en gebruiken zoekmachines om uw werk te vinden. Als u zich teveel richt op kleine aanpassingen om een hogere rangschikking in de organische resultaten van zoekmachines te bereiken, levert dit mogelijk niet het gewenste resultaat op. Zoekmachineoptimalisatie draait om het zo goed mogelijk presenteren van uw site wat zichtbaarheid in zoekmachines betreft.

Wat Google verder aanraadt is dat je je het volgende afvraagt omtrent de inhoud (zie ook Panda-update)

  • Is de content geschreven voor de lezer en niet voor de zoekmachine? Bijvoorbeeld, wordt overmatig gebruik van zoekwoorden gemeden en staan er geen spelfouten in de content?
  • Biedt de pagina een meerwaarde voor de lezer? Zou een boek of tijdschrift het artikel willen publiceren?
  • Staan er op de website meerdere stukken content over hetzelfde onderwerp (duplicate content)?
  • Is de content omringd door alleen maar advertenties die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren (aanvullend: Page Lay-out algorithm update)
  • Is het artikel geschreven door iemand met veel kennis van het onderwerp (inhoudelijk)?
  • Is de content niet (te) kort en/of ongefundeerd?

Het is logisch vanuit Google’s standpunt om dit zo te melden. Echter, omdat verreweg de meeste bezoekers via zoekmachines als Google op uw site komen, is de volgende volgorde logischer:

  1. Creëer zoveel mogelijk confrontaties met uw aanbod. Doe er alles aan om goed gevonden te worden door zoekmachines.
  2. Val op met uw aanbod bij de treffers. Zorg dat uw zoekresultaat meer opvalt dan andere
  3. Presenteer uw aanbod bij de treffers zo aantrekkelijk dat aspirant-bezoekers op uw link klikken. Richt de samenvatting goed in (zie verder bij metatags)
  4. Bied bezoekers op uw site de goede content en functionaliteit die ze verwachten en presenteer uw aanbod daar overzichtelijk, to-the-point en aantrekkelijk
  5. Converteer. Leid bezoekers via uw tekst, beelden en links naar de gewenste actie of naar een anderszins gewenst  eindresultaat.

Omdat de eerste drie doelen enerzijds en de vierde en vijfde anderzijds wat verschillende eisen stellen aan uw webpagina’s, moet u ogenschijnlijk een keuze maken. Volgens Google moet u vooral kiezen voor uw bezoekers en hopen dat u er redelijk uitspringt bij de zoekmachines. Wilt u niet kiezen voor bezoekers of zoekmachines, dan moet de trukendoos open!

Tip: Richt uw website optimaal in voor zoekmachines. Zorg er echter voor dat de SEO-aanpassingen niet zichtbaar en niet merkbaar zijn voor uw bezoekers.

Overigens zult u er verbaasd van staan hoe goed geschreven content voor beide doelen voordelig kan zijn.

White hat, grey hat en black hat tips & trucs

 

Ik zal in dit boek, de SEO-beginnershandleiding, vijf soorten tips melden:

  1. Tips van Google zelf. Deze zijn volkomen legitiem en gebruik ervan wordt juist gestimuleerd. Dit noemt men wel ‘white hat SEO’
  2. Tips die slim gebruikmaken van Google’s werkwijze. Deze verklapt Google soms door in de handleiding zaken af te raden. Een creatieve geest kan er een bruikbare draai aan geven. Dit noemt men wel ‘grey hat SEO’
  3. Trucs die u beter achterwege kunt laten; u riskeert met die trucs dat Google uw website uit de resultaten stoot. Nuttig om te weten, want een verbanning ongedaan maken is lastig en tijdrovend. Die trucs vallen onder ‘black hat SEO’
  4. Trucs die niet meer werken, deze hoeft u niet meer te proberen.
  5. Tips over handige tools en meer informatie

Opmerkingen

  • Zoekmachines passen hun werkwijze voortdurend aan, dus het is mogelijk dat een truc die nu nog werkt straks niet meer relevant is.
  • Er is niet één grote truc die u direct bovenaan brengt in de top-10. Please realize that there is no such thing as a magic wand that will wave you into top positioning. Het gaat meer om veel kleine dingen slim doen.
  • Het is goed om dit boek van begin tot eind door te werken om een goed inzicht te krijgen in de basis en in de verfijning en complexiteit. U zult wellicht zaken tegenkomen die u al weet. Geen nood, dan kunt u wat sneller door die passages heen. Bovendien is het ook dan goed om te checken of u het uiterste uit deze tips haalt bij uw website.
  • Dit boek is ook nadrukkelijk bedoeld voor beginners. Ik ga er wel vanuit  u vertrouwd bent met uw computer en internet en dat u niet bang bent om uw onderhoudsysteem te gebruiken.
  • Ik hoop dat u, eenmaal geprikkeld door de mogelijkheden, uw schroom opzij zet om in de HTML van pagina’s te kijken. Ik zal u er stap voor stap vertrouwd mee maken.
  • Komt u na lezing van dit boek tot de conclusie dat zoekmachineoptimalisatie nuttig is, maar niets voor u, dan staat u in elk geval sterker in uw gesprek met een SEO-specialist.

Download pdf zoekmachineoptimalisatieboek – SEO-beginnershandleiding>>